Retningslinjer for tilskudd til mentor- og traineeordninger i Rogaland

Om ordningen

Midler til mentor- og traineeordning for innvandrere ble overført fylkeskommunene fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI) 01.01.2020 i forbindelse med regionreformen.

Mål for ordningen

• Å øke muligheten for inkludering av fagutdannede og høyt kvalifiserte innvandrere i arbeidslivet
  • Styrke mangfoldet i privat og offentlig sektor, som blir tilført ny kompetanse

Målgruppen

Hvem kan søke

• Kommuner
  • Virksomheter og organisasjoner i offentlig og privat sektor
  • Frivillige organisasjoner som er registrert i Frivilighetsregisteret

Kriterier for måloppnåelse

• Prosjektrapport som dokumenterer deltakernes vurdering av måloppnåelse og opplevd progresjon.
  •  Antall deltakere som har fått jobb som følge av mentor- og traineeordninger.

Hvordan søke

Søker registrerer seg med egen bruker.

Alle punkter i søknadsskjemaet skal fylles ut. Merk at søknaden vurderes ut ifra informasjon lagt inn i søknadsskjemaet og at all relevant informasjon, som etterspørres i retningslinjene, må legges inn i søknadsskjemaet.

Vurderingskriterier

Rogaland fylkeskommune vurderer søknadene, og gjør vedtak om fordeling av midler etter en totalvurdering. Vurderingen skal skje på grunnlag av, og i hvilken grad tiltaket som får midler kan bidra til å nå målene for ordningen, og i hvilken grad målgrupper for tilskuddsordningen blir berørt

• Tydelig resultatmål for prosjektet
  • Strategi for rekruttering av mentorer og traineer
  • Opplegg for opplæring og oppfølging av traineer og mentorer
  • Opplegg for kvalitativ og kvantitativ evaluering
  • Vurdering av måloppnåelse av prosjektet

Krav til søknaden

• Søkers forutsetning/kompetanse for å gjennomføre prosjektet
  • Målsetting og begrunnelse i forhold til formålet med tilskuddsordningen
  • Hovedmål, delmål og forventet resultat skal komme tydelig frem
  • Målgruppe/geografisk område
  • Plan for gjennomføring (herunder tiltak, virkemidler og samarbeidspartnere)
  • Mulighet for koordinering med andre organisasjoner
  • Tidsplan for gjennomføringen
  • Budsjett for prosjektet
  • Finansieringsplan
  • Søkers egenandel
  • Mentor- eller traineeordninger som får støtte skal være forankret i virksomhetens ledelse og være en del av plan- og strategiarbeidet
  • Søknaden skal undertegnes av organisasjonens leder eller generalsekretær.
  • Hvilke(t) beløp har søker søkt om fra andre offentlige myndigheter eller andre kilder (hvilke).
  • Dersom virksomheten driver økonomisk aktivitet, skal det redegjøres for dette

Rapportering

• Prosjekteier må etter avsluttet prosjekt levere regnskap og rapport som inneholder beskrivelse av:
  •  Gjennomførte aktiviteter
  •  Måloppnåelse
  •  Regnskap
  •  Rekruttering og deltagelse
  •  Antall deltagere i prosjektet/mentor-/traineeordningen
  •  Antall deltagere som har fått jobb etter deltagelse i prosjektet/mentor-/traineeordningen
  •  Deltakernes vurdering av måloppnåelse og opplevd progresjon
  •  Virksomhetens/bedriftens vurdering av tilført kompetanse og økt mangfold
  •  Implementering av mentor- og traineeordningen i virksomhet/bedrift
  •  Eventuelt samarbeid med eksterne samarbeidspartnere
  •  Eventuelle avvik fra opprinnelige planer

Rapportering og utbetaling gjøres via www.regionalforvalting.no.

For tilskudd over kr 200 000,- må det leveres revidert regnskap.

Støtte og Utbetaling

Innvilget tilskudd vil normalt utgjøre inntil 50% av tilskuddsgrunnlaget. 50 prosent av tilskuddet kan utbetales ved innvilget søknad etter anmodning. De resterende midlene utbetales etter godkjent sluttrapport.

Som egeninnsats godkjennes eget arbeid/egentid, utstyr, og/eller kontantbidrag. Egentid beregnes med en timesats på maks 700 kr per time. Arbeidstimer må dokumenteres med timelister.

Beregningsregel

Bevilgningen i statsbudsjettet setter rammen for størrelsen på totaltilskuddet som kan innvilges.

Rogaland fylkeskommune vurderer søknadene, og gjør vedtak om fordeling av midler etter en totalvurdering. Vurderingen skal skje på grunnlag av og i hvilken grad tiltaket som får midler kan bidra til å nå målene for ordningen, og i hvilken grad målgrupper for tilskuddsordningen blir berørt.

Klageadgang

Vedtak om tilskudd i henhold til denne tilskuddordningen er å regne som et enkeltvedtak jf. Forvaltningsloven (fvl) § 2. Søkeren kan klage på vedtaket. Klagefristen er 3 uker fra man mottar vedtaket, jfr. fvl § 29. Klageinstansen er fylkeskommunens klagenemnd.