Satser internasjonalt med måltids-app - Rogaland fylkeskommune

Satser internasjonalt med måltids-app

Klikk for stort bildeTeknologisjef Daniel Chaibi i Foodback AS framhever at VRI-støtten har gjort det mulig å bygge en bro mellom forskningen og det kommersielle. Agnieszka Wrzesinska Foodback AS har fått VRI-støtte og forskerhjelp til å innhente systematisk informasjon om måltidsopplevelser og gjør seg nå klare til å innta serveringsbransjen i Europa.

Forfatter: Andreas Høy Knudsen, Nyhetstjenester AS

– Vi har spesialisert oss på mat- og drikkeindustrien, forteller Daniel Chaibi, teknologisjef i Foodback AS. Siden 2014 har Stavanger-bedriften laget digitale verktøy for å innhente kunderespons på en enkel måte.

– Hovedideen fra begynnelsen har vært «regningsmappen», et verktøy som stiller kundene noen spørsmål om kvalitet og service samtidig som de betaler regningen, forteller Chaibi.

I 2018 fikk Foodback støtte fra VRI Rogaland til å videreutvikle konseptet med såkalte table-tents eller bordryttere som står godt synlige for kundene. Ved å scanne inn en QR-kode med mobiltelefonen kan kundene gi en rask tilbakemelding på hvordan de opplever maten og drikken mens erfaringen er fersk. For å øke responsraten er kundene med i trekning om små premier hvor i snitt hver 20. kunde vinner.

Selve produktet kommer ferdig konfigurert og kan tas i bruk av virksomheten i løpet av få minutter etter at de har fått bordryttere til å sette ut på bordene.

Forskning til stor hjelp

I forbindelse med VRI-forprosjektet «Digitalt verktøy for forbedrede måltidsopplevelser» fikk Foodback-teamet bistand fra måltidsforskerne Kai Victor Hansen og Heidi Victoria Skeiseid ved UiS Norsk Hotellhøgskole. Gjennom testing på kantiner, cruisebåter, restauranter og blant take away-kunder har gründerne fått verifisert tidspunkt for når det er naturlig for spisekunder å gi tilbakemelding, samt hva kundene setter pris på i ulike situasjoner.

– På hotell kan enkelte for eksempel sette pris på at noen kommer og heller på mer kaffe, mens andre legger vekt på at pålegget til buffeten er fint dandert.

Ifølge Chaibi er forskerne ved UiS Norsk hotellhøgskole «helt rå» på brukergruppe-intervjuer.

– Kai Victor og Heidi har vært til stor hjelp. De har hjulpet oss med å bygge et spørsmålsmønster hvor kunden får fem spørsmål, hvor det første er standard: «Hvordan var helhetsopplevelsen i dag?» og de øvrige spørsmålene er valgfrie og handler om for eksempel service eller presentasjon, forteller Chaibi.

Den typiske HORECA-virksomheten har mellom 20 og 50 spørsmål som går i rotasjon i Foodback-appen. På denne måten kan bedriften få svar på flere spørsmål enn hver enkelt gjest trenger å svare på.

Læring på tvers

Teamet til Foodback har posisjonert seg i det norske markedet med 70-80 prosent dekning i landets kantiner. I den øvrige serveringsbransjen har de fått med seg blant andre Peppes Pizza og Pizzabakeren, som bruker Foodback til å la kundene raskt evaluere måltidsopplevelsen hjemmefra.

– Totalt henter vi inn store mengder brukerdata hvor den enkelte virksomheten kan lære av erfaringer fra hele bransjen. VRI-prosjektet har også hjulpet oss med å etablere en brukergruppe med deltakere fra forskning, kunder og Foodback. Vi har fått konkurrenter til å møtes i et digitalt rom sammen med vår forskningspartner, hvor de diskuterte seg imellom, forteller Chaibi.

Chaibi og resten av Foodback-teamet framhever at VRI-støtten har gjort det mulig å bygge en bro mellom forskningen og det kommersielle.

– Forskerne vi har møtt, har vist stor forståelse for at vi må forenkle ting ut mot sluttbrukerne. Samtidig har de gitt oss et forskingsbasert grunnlag som skaper tillit ute i markedet vårt.

Satser på Europeisk vekst

Foodback AS har vært gjennom flere faser av profesjonalisering, utvikling og markedsarbeid siden oppstarten. Blant investorene er Validé, Innovasjon Norge, Andreas Hatjoullis og Jan E. Pedersen. I 2019 hentet gründerne frisk kapital og fikk inn Martin Firing Jørgensen, som både er investor og ny daglig leder i Foodback AS. Han har bred erfaring fra bransjen og et stort internasjonalt nettverk. Erfaringene fra det norske HORECA-markedet har fått bedriften til å tro på en global framtid for Foodback-produktet. Daglig leder Martin F. Jørgensen jobber for tiden aktivt med å bygge et europeisk salgsnettverk som kan mobiliseres etter hvert som serveringsmarkedene gjenoppstår.

– Når situasjonen kommer tilbake til normalen, vil vi være godt posisjonert for å vokse i Europa, sier Chaibi. Han viser til at Foodback har fått internasjonale kunder som Compass Group, Amex og Sodexo-kjeden, hvor sistnevnte driver 37.000 kantiner over hele verden.

– Vi er tatt opp som én av fire start-ups i Sodexo Sparx, et akselleratorprogram for entreprenører i serviceindustrien, noe vi er svært stolte av.

Fakta: VRI-prosjekt «Digitalt verktøy for forbedrede måltidsopplevelser»

Mål: Skaffe forskningsgrunnlag for «table-tents» med QR-kode for direkte tilbakemelding fra sluttbrukere i hotell-, restaurant-, kantine- og serveringsvirksomheter.

Forskningsdesign: Brukergruppe-intervjuer for utvalg av spørsmål til sluttbrukere.

Type: Forprosjekt

Finansiering: 150.000 kroner

Tidsrom: 2018

Bedriftens navn: Foodback AS, Stavanger

Ansvarlig: Daniel Chaibi

Forskningspartner: UiS Norsk Hotellhøgskole, ved førsteamanuensis Kai Victor Hansen

Kompetansemegler: Birgitte Melvær Wiig, VRI Rogaland

Les mer om VRI Rogaland

Til toppen