Endelig møtes ung kultur

UKM 2022: bandet Gjesp som representerer Bjerkreim kommune, men består av unge musikere fra både Dalane, Jæren, Strand og Stavanger.  - Klikk for stort bildeEtter to år med digitale løsninger kan Ung Kultur Møtes (UKM) omsider møtes på skikkelig, – til stor glede for 160 deltakere fra hele fylket.

– Jeg kjenner litt på nervene, men hele bandet gleder seg masse. Det virker som et kjempekjekt arrangement, det er mye stiligt og tøft alt vi skal få oppleve. Jeg gleder meg mest til å spille konsert, men jeg gleder meg også til slalom og til alle workshopene, spesielt låtskrivingskurset, sier Felicia Oseland (17) fra Jørpeland. Hun er vokalist i bandet Gjesp som representerer Bjerkreim kommune, men består av unge musikere fra både Dalane, Jæren, Strand og Stavanger.

– Det sosiale er viktigst

Norge stengte ned på grunn av Covid-19 uka før den planlagte fylkesfestivalen i Sauda 20. mars 2020. De siste to årene har UKM Rogaland blitt gjennomført med digitale opptak og presentasjoner. Denne helgen (22.-24. april) blir det endelig arrangert UKM fylkesfestival i Sauda.

– At vi nå endelig kan gjennomføre UKM fysisk er kjempebra og kjempeviktig. Det er mange som har gledet seg lenge til dette, sier Anne-Kristin Sæther, fagkoordinator i Rogaland fylkeskommune.

– Det sosiale tror jeg er det viktigste med hele UKM. For deltakerne er det inspirerende å treffe andre ungdommer som er opptatt av kunst og kultur, og de får nye venner på kryss og tvers av ulike sjangere og kunstformer. Alle kan delta på de ulike workshopene vi arrangerer og de får mange kjekke opplevelser sammen, sier Sæther.

Gratis for ungdommene

Etter at de fleste kommunene i Rogaland i vinter har gjennomført lokalmønstringer og valgt ut sine bidrag, samles i helgen 160 ungdommer i alderen 13-20 år til årets fylkesfestival som arrangeres i Sauda. Årets UKM inneholder kunstutstilling og tre sceneshow, fem workshops, skikjøring i Svandalen, bassengfest i idrettshallen og stor konsert med OnkelP og Jaa9. Ungdommer fra sørfylket skysses til Sauda med båt fra Stavanger, mens unge i nordfylket kommer med buss. Det er gratis for ungdommene å delta på UKM fylkesfestivalen. Rogaland fylkeskommune har ansvar for arrangementet sammen med Sauda kommune.

Håper å øke rektutteringen

– Alle tilbakemeldingene vi har fått fra deltakerne er at den sosiale biten er så viktig. Det er ikke nødvendigvis viktigst å få vist fram det de kan og det de har laget, men det å møtes betyr utrolig mye. Da koronaen kom la vi til rette for digitale alternativer som vi tenke skulle være fancy og fint, både med filming og opptak i filmstudio, bilder i fotostudio og flotte digitale produksjoner, men det kom tydelig fram at de savnet det sosiale. Rekrutteringen har også vært dårlig, derfor har vi i år økt kapasiteten med håp om god oppslutning, sier Kurt Lisø, UKMs fylkeskontakt i Rogaland fylkeskommune.

Alle muligheter er åpne

Selv om 25 deltakere velges ut fra fylkesfestivalen til å delta på landsfestivalen, så skal ikke UKM primært være en konkurranse. Hovedmålet er å gi kulturinteressert ungdom anledning til å møtes og utveksle erfaringer, ideer og meninger om det de holder på med. UKM ble etablert på 80-tallet med navnet Ungdommens Kulturmønstring. Navnet har senere blitt endret til Ung kultur møtes, som Lisø mener er mer beskrivende.

– Å produsere noe sammen med andre på tvers av sjangere, kommune- og fylkesgrenser er utrolig spennende. Denne møteplassen er for mange unge et stort høydepunkt. Til landsfestivalen vil fagjuryen velge ut innslag som viser bredde og representerer Rogaland på en god måte. I år er alle muligheter åpne for hvem som går videre til den nasjonale UKM-festivalen sier Kurt Lisø.

UKM landsfestivalen arrangeres i Stjørdal 24.-28. juni. Hvem som skal representere Rogaland blir klart søndag kveld, etter at scenelysene er slukket for denne gang i Folkets hus i Sauda.

Hva er UKM?

UKM er forkortelsen for Ung Kultur Møtes, tidligere kjent som Ungdommens Kulturmønstring. UKM er et offentlig kulturtiltak for unge mellom 13 og 20 år. UKM Norge har det overordnede ansvaret for aktivitetene i hele landet, mens fylkeskommunene har ansvar for å arrangere fylkesfestivalene og kommunene gjennomfører lokale arrangementer. UKM skal ha bred deltakelse av ungdom, både som utøvere og publikum og med administrative og produserende funksjoner for å synliggjøre kulturlivets mangfold og den ressurs ungdom kan være for kulturlivet. Hvert fylke velger ut 25 deltakere til den nasjonale UKM-festivalen

Program for UKM Rogaland 2022, Sauda 22. – 24. april