90 prosent besto eksamen på Sommerskolen

Elever i klasserom. - Klikk for stort bildeSilje Marie Eltervåg og Kine Vedøy tar opp eksamen i naturfag på Sommerskolen i år. Maren Ege Tjoflåt 90 prosent av elevene som tok eksamen under årets Sommerskole besto. For Silje og Kine betyr det en lysere utsikt for fremtiden.

– Vi er heldige som får muligheten til å ta faget på ny, sier elev på Sommerskolen 2022, Silje Marie Eltervåg fra Ålgård.

– Jeg anbefaler Sommerskolen til alle. Du er på skolen i kun ti dager, i stedet for å bruke et skoleår på å ta faget på nytt, legger medelev, Kine Vedøy fra Sandnes, til.

Ny karakter på ti dager

Sommerskolen er et gratis tilbud til alle elever, tidligere elever eller lærlinger med stryk eller ikkeHilde Blesvik - Klikk for stort bildeLeder for Sommerskolen, Hilde Blesvik, er imponert over innsatsen i årets Sommerskole. Maren Ege Tjoflåt bestått (IV) i et fag. Gjennom ti intensive dager med undervisning får elevene en ny sjanse til å få standpunktkarakter.

– Det er utrolig kjekt at så mange elever klarte å bestå eksamen. Jeg er imponert over engasjementet og innsatsen elevene har vist gjennom ti intensive dager, sier Hilde Blesvik, leder for Sommerskolen 2022.

Utfordrer og engasjerer

Både Silje Marie Eltervåg og Kine Vedøy tar opp eksamen i naturfag på Sommerskolen i år. De synes det er fint å jobbe i mindre grupper sammen med elever på samme nivå. I tillegg er de veldig fornøyd med lærer, Olaf Selmer Aarsheim, som både utfordrer og engasjerer dem.

Han bryr seg ikke bare om gruppen som helhet, men også om oss som enkeltpersoner. Han spør om det går bra med oss. Det er fint, forteller Silje.

Lærer i klasserom på Bryne vgs - Klikk for stort bildeOlaf Selmer Aarsheim var lærer på Bryne vgs under Sommerskolen 2022. Maren Ege Tjoflåt

Forsto naturfag på én time

Begge synes naturfag er vanskelig. For Kine startet problemet med faget allerede i 8. klasse. Hun synes det var mange ukjente begreper å holde styr på. Silje på sin side synes naturfag er gøy, men slet spesielt med kapitelet om stråling.

– Jeg forsto ikke sammenhengen med stråling og partikler, men etter en time på Sommerskolen falt alle prikkene på plass, sier Silje og smiler.

En viktig suksessfaktor

I år var det 5 fag på timeplanen: engelsk, samfunnsfag, kroppsøving, naturfag og historie. Flere av fagene er delt inn i grupper basert på utdanningsprogram og utfordringer som elevene har.

– En viktig suksessfaktor for Sommerskolen er dyktige lærere som er svært engasjert i å gi elever mestringsopplevelser. De tilrettelegger undervisningen for hver elev og klarer å lære elevene mye pensum på få dager, sier Blesvik

Avlyste eksamener

Til sammen var det 67 elever som gjennomførte undervisningen. 21 av disse har gått på matematikkurs uten eksamen. På grunn av ny læreplan med ny eksamensordning, gjennomfører ikke Sommerskolen eksamen. Disse elevene får oppfølging i høst med samme lærer og assistent før de skal ta eksamen i november.

– Antall påmeldte elever er nesten halvert fra i fjor, blant annet på grunn av avlyste eksamener de siste toLeder opplæringsutvalget, Solveig Ege Tengesdal (KrF), er veldig stolt over å se hva lærerne og assistentene klarer å oppnå på to intensive uker. Elisabeth Tønnessen årene. I tillegg regner vi med det handler om at skolene har brukt tildelte koronamidler på en fornuftig måte, og dermed fått mange elever til å fullføre videregående skole, forteller Blesvik.

Etablert for 14 år siden

Rogaland fylkeskommune har lenge jobbet etter en nullvisjon, der målet er at alle elever fullfører videregående skole. Sommerskolen ble etablert for 14 år siden med bakgrunn i denne målsetningen. I dag er Rogaland en av de beste i landet på gjennomføring.

– Jeg er veldig imponert over engasjementet og innsatsen fra elevene på Sommerskolen.  Det sier også noe om jobben som lærerne og assistentene gjør, samtidig som det har blitt lagt et godt grunnlag i løpet av skoleåret. Det var akkurat dette som skulle til for å komme helt i mål, sier leder for Opplæringsutvalget i Rogaland, Solveig Ege Tengesdal og fortsetter:

– Jeg er glad for at vi har hatt mulighet til å tilby Sommerskolen i Rogaland. Den har betydd en stor forskjell for mange ungdommer.

Resultatene for Sommerskolen 2022:

• 67 elever gjennomførte undervisningen.
  • 46 elever tok eksamen, 41 elever besto.
  • 21 av disse har gått på matematikkurs uten eksamen. På grunn av ny læreplan med ny eksamensordning, kan ikke Sommerskolen gjennomføre eksamen. Men følger opp disse før eksamen i høst.