Onsdag presenterte de løsningen på en pressekonferanse på Gausel, utenfor brakkeriggen til Bussveien.
– Bussveien er kjernen i denne pakken. Det er gledelig at vi har funnet rom for å øke rammene til Bussveien med nesten 400 millioner sammenlignet med det som var utgangspunktet i brevet til Samferdselsdepartementet, sa fylkesordfører Marianne Chesak.
Marianne Chesak, fylkesordførerFylkesordføreren fortalte videre at det alltid er vanskelig når en skal kutte kostnader, men at partene har hatt en god prosess. Hun er glad for at fordelingen mellom kollektiv-, gange-, sykkel og veiprosjekt ligger fast på 70/30.
– Det betyr at 70 prosent av investeringene går til gange, sykkel og kollektiv, nettopp for at vi skal nå nullvekstmålet. Vi er enige i at Bymiljøpakken er viktig for å kunne rigge oss for framtiden, og at så store investeringer aldri hadde vært mulig uten Bymiljøpakken.
Møtet onsdag, som av smittevernhensyn ble holdt ute, var et ekstraordinært styringsgruppemøte, ettersom partene ikke ble enige om kuttene i møtet den 4. desember.
Les gjerne mer på nettsiden til Bymiljøpakken, "Styringsgruppen har funnet veien videre", blant annet om hva partene er enige om for enkeltprosjekter.