– Dette er en svært god avtale for Rogaland, sa Knut Arild Hareide.
I avtalen forplikter kommunene, Rogaland fylkeskommune og statlige parter til en effektiv arealbruk og til at veksten i persontransport tas med kollektiv, sykkel og gåing.
Byvekstavtalen er en dugnad, sa fylkesordfører Marianne Chesak
Undi Agnethe Torstensen
Staten bidrar med nærmere 17 milliarder kroner i perioden 2019 til 2029. Pengene skal blant annet gå til å finansiere over halvparten av Bussveien.
– Med denne avtalen har vi lagt til rette for en velfungerende og framtidsrettet transport- og arealpolitikk i denne regionen, sa Hareide.
Fylkesordfører Marianne Chesak understreket at byvekstavtalen er en dugnad.
– Med denne avtalen legger vi til rette for en bedre framtid for barna våre. Vi må alle være med hvis vi skal få det til, sa hun.
Reforhandlet avtalen i fjor
I desember 2019 ble staten og de lokale partene på Nord-Jæren enige om en ny, reforhandlet byvekstavtale. Den nye avtalen erstattet byvekstavtalen fra 2017. I juli i år kom beskjeden fra regjeringen om at avtalen var godkjent.
Samferdselsministeren møtte fylkesordføreren og ordførerne i fire kommuner torsdag