Planlegger folkefest for rikssamlingsjubileet

Trond Ole Paulsen er prosjektleder for rikssamlingsjubileet 2022I 2022 er det 1150 år siden slaget i Hafrsfjord. Rikssamlingsjubileets hovedmarkering vil foregå i perioden 8. – 19. juni og det planlegges folkefest og aktiviteter for hele familien flere steder i fylket.

Rogaland fylkeskommune og kommunene Haugesund, Karmøy, Sola og Stavanger har gått sammen om å markere at det i 2022 er cirka 1150 år siden slaget i Hafrsfjord.  En politisk styringsgruppe og en administrativ arbeidsgruppe er opprettet, begge med representanter fra alle eierkommunene og fylkeskommunen. Styringsgruppa ledes av Bjørg Tysdal Moe. Trond Ole Paulsen er ansatt som prosjektleder og planleggingen er i full gang.

Søker finansiering

– Vi håper og tror at jubileet blir en folkefest med aktiviteter, læring og opplevelser for hele familien i ogMarkering i Hafrsfjord i 1972. Bilde utlånt fra Sola historielags arkiv  rundt de mest sentrale områdene for vikingfylket Rogaland, nemlig Hafrsfjord og Karmsundet, forteller Trond Ole Paulsen.

Hver av de fem prosjekteierne har bidratt med én million kroner hver til finansieringen og prosjektet har søkt kulturdepartementet om et tilskudd på tre millioner kroner.

– Vi jobber nå for å få ytterligere finansiering og vi håper også at næringslivet i regionen ønsker å delta i feiringen av vikingtiden, som tross alt var vårt første offshore-eventyr, og til og med drevet på havvindsenergi, sier Paulsen.

Kongefamilien inviteres

Det historiske vikingslaget markerer startpunktet for den norske kongerekken. Seierherren Harald Hårfagre ble Norges første konge, og kongsgården hans på Avaldsnes ble et maktsentrum i hans rike. Rikssamlingsjubileet Hafrsfjord - Nordvegen 2022 følger opp tradisjonen med å jubilere med utgangspunkt i årstallet 872, selv om vi neppe kan bli helt sikre på det eksakte tidspunktet for slaget. Ved 1000-årsjubileet i 1872 ble riksmonumentet Haraldshaugen i Haugesund avduket av daværende prins Oscar II. Ved 1100-årsjubileet i 1972 signerte H.M. kong Olav V bautasteinen på Ytraberget.

– Når vi nå feirer et 50-årsjubileum, er det for å gi alle generasjoner anledning til å delta i feiringen, og på den måten få mer kunnskap om vikingtiden og Rogalands viktige rolle i rikssamlingsprosessen, forteller Paulsen som også vil invitere kongefamilien til å delta.

Utvikling, samhold og samarbeid

Vikingtiden var en svært spennende periode i Norges historie, og både spill- og filmindustrien gir oss stadig nye og spektakulære tolkninger av den.

– Samtidig som vi skal fryde oss over at norsk og skandinavisk kulturarv er godt stoff for underholdningsskaperne, skal jubileet løfte blikket fra de mest myteomspunne sidene ved vikingtiden og vise fram flere sider av hverdagslivet i Norge i jernalderen, og hvordan vi som nasjon utviklet oss gjennom disse 250 årene. (800-1050 e.Kr.) Vikingferdene ga oss ikke bare materiell rikdom nok til å finansiere en kostbar rikssamling. Vi ble også beriket med nye impulser fra andre samfunn og kulturer. Denne påvirkningen skapte varige endringer i samfunnet vårt, både politisk, religiøst og kulturelt. Rikssamlingsjubileet skal inspirere til fortsatt utvikling, samhold og samarbeid, regionalt, nasjonalt og internasjonalt, sier prosjektleder Trond Ole Paulsen.