Her er programmet for Rikssamlingsjubileet

Rikssamlingsjubileet lanserer program ved Avaldsnes - Klikk for stort bildeFra venstre Alf Magne Grindhaug, Bjørg Tysdal Moe, Arne-Christian Mohn og Trond Ole Hølland Paulsen på Nordvegen historiesenter, Avaldsnes.Programmet for Rikssamlingsjubileets hovedmarkering er klart. Det er bare å stryke ringbrynja, slipe sverdet og begynne å glede seg til sommerens arrangementer fra Haraldshaugen i nord til Hafrsfjord i sør.

Rikssamlingsjubileet Hafrsfjord-Nordvegen 2022 har som mål å løfte kunnskapen om Vikingfylket Rogaland, regionens- og nasjonen historie. Omkring år 872 beseiret Harald Hårfagre sine motstandere og ble Norges første rikskonge. I 2022 markerer kommunene Haugesund, Karmøy, Sola og Stavanger, sammen med Rogaland fylkeskommune, at det er 1150 år siden rikssamlingen. Jubileets hovedmarkering vil foregå i tidsrommet 9. til 19. juni.

Samhold, samarbeid og dialog

– Det er gledelig at flere kommuner går sammen om å arrangere rikssamlingsjubileet. Et jubileum gir anledning til å se seg tilbake. Når vi ser på hvordan landet vårt har utviklet seg siden vikingtiden, gir det grunn til optimisme. De lange linjene i historien peker i retning av mer og mer samhold, samarbeid og dialog mellom regioner, nasjoner og folkeslag, sier fylkespolitiker Bjørg Tysdal Moe som er leder for rikssamlingsjubileets styringsgruppe.

Vikingskip setter seil

Jubileumsfesten varer i 11 dager med programstart i Haugesund 9. juni, og avslutning i Hafrsfjord 19. juni.

– Vi starter på indre kai i Haugesund den 9. juni. Da samles et antall vikingskip som skal følge oss på ferden gjennom hele jubileumsfeiringen. Dagen etter setter de seil mot Avaldsnes og vikingfestivalen der, og så fortsetter det med en rekke aktiviteter og kjekke opplevelser, forteller Haugesunds ordfører Arne Christian Mohn under programlanseringen på Nordvegen historiesenter på Avaldsnes 17. februar.

Dagen før ble programmet presentert på Arkeologisk museum i Stavanger.

– Sauene er heltene

– Rikssamlingen er en viktig begivenhet som er verdt å feire. Det er mye spennende på jubileumsprogrammet, og det handler om å engasjere flest mulig i alle aldersgrupper. Jeg gleder meg veldig til å delta på disse arrangementene, og vi håper mange stiller opp på alle disse ulike aktivitetene, sier Tom Henning Slethei, ordfører i Sola kommune. Lansering program for Rikssamlingsjubileet 2022 - Klikk for stort bildeFra venstre: Trond Ole Hølland Paulsen, Dagny Sunnanå Hausken, Bjørg Tysdal Moe og Tom Henning Slethei.

Dagny Sunnanå Hausken, varaordfører i Stavanger kommune trekker fram Utstein som et naturlig sted for jubileumsfeiringen.

– Det er en selvfølge at vi også har en markering der hvor Harald den første hadde Kongsgård. Middelalder-miljøet ved klosteret er en flott kulisse for et historisk jubileum. Utstein har også sauer, og sauene er kanskje de aller største heltene i historien om rikssamlingen. Den store nyvinningen som gjorde vikingenes mange og lange reiser mulig, var skip med seil, og seilene var laget av ull fra sauene, forteller Sunnanå Hausken.

Mangfoldig samarbeid

– Rikssamlingsjubileet blir resultatet av at mange ulike grupper og organisasjoner bidrar til å løfte historien om landet vårt og skape opplevelser for publikum. Her på Haugalandet skal vi ha med barn fra kulturskolene, frivillige fra ulike lag og foreninger, håndverkere, skuespillere, musikere, sangere, dansere, krigere, arkeologer, båtbyggere og ikke minst all den spisskompetansen som Nordvegen historiesenter og Opplev Avaldsnes bidrar med. Det er grunn til å glede seg til selve jubileet, og grunn til å glede seg over den samskapingen som dette medfører, sier Alf Magne Grindhaug, varaordfører i Karmøy kommune.

Interaktivt jubileum

Prosjektleder Trond Ole Hølland Paulsen er glad for at rikssamlingsjubileet skaper stort engasjement og god oppslutning fra mange ulike aktører i de fire kommunene Sola, Stavanger, Haugesund og Karmøy. Vikingskipet Håkon Håkonsson fra Bergen er ett av flere store vikingskip som kommer til Rogaland under Rikssamlingsjubileet! - Klikk for stort bildeVikingskipet Håkon Håkonsson fra Bergen er ett av flere store vikingskip som kommer til Rogaland under Rikssamlingsjubileet!

– Jeg synes vi har valgt et spennende konsept til jubileet der folk får delta aktivt, og ikke bare skal sitte og se på det som skjer,  sier prosjektlederen og legger til:

– Jeg gleder meg ekstra til at vikingskipene kommer seilende. Det tror jeg blir et vakkert og imponerende skue, sier Hølland Paulsen.

Program Rikssamlingsjubileet