Haugaland vgs har fylkets beste ungdomsbedrift

650 elever fra 20 videregående skoler deltok på årets fylkesmesterskap for ungdomsbedrifter. Lock It UB fra Haugaland vgs gikk helt til topps med sitt lokk til drikkebokser.

Koronapandemien satte en stopper for det tradisjonelle arrangementet i Stavanger hvor ungdomsbedriftene samles til utstilling og konkurranser. Derfor ble det laget en festsending elevene kunne følge fra skolen eller hjemmefra for å få med seg annonsering av vinnerne.

Ungt Entreprenørskap har gjort innspillinger fra Haugesund i nord til Egersund i sør for å vise fram mangfoldet av ungdomsbedrifter som finnes i fylket vårt. Lock It UB fra Haugaland VGS gikk helt til topps og ble kåret til Rogalands beste Ungdomsbedrift under Fylkesmesterskapet 24. mars. Det er første gang Haugaland VGS henter hjem den gjeve prisen.

Vinnerne på hjemmeskole

Elevene i Lock it UB befant seg hjemme da vinneren ble avslørt. På grunn av smittevernsrestriksjoner på Haugalandet kunne de ikke samles under festsendingen og så den derfor hjemmefra, hver for seg. De er likevel strålende fornøyd med å ha hentet hjem den gjeveste prisen av de alle.

– Jeg så stolt over det vi har fått til sammen. Vi har lagt ned mye hardt arbeid med bedriften og vi hadde aldri oppnådd så gode resultater hadde det ikke vært for at alle har bidratt og jobbet godt sammen. Jeg er skikkelig stolt av de ansatte i Lock it UB, sier Hanna Olsen, en veldig glad daglig leder i Lock it UB.

Lock it UB utmerket seg i flere konkurranser og vant 1. plass for "Beste markedsføring" og 3. plass i kategorien "Beste yrkesfaglige bedrift". Produktet gjør hverdagen for ungdom på farten litt enklere.

Skal representerer Rogaland

Lock it UB skal representere Rogaland i kampen om å bli Norges beste ungdomsbedrift under NM i slutten av april. Med seg får de SafeCharge UB fra Dalane vgs som kom på 2. plass i kategorien "Årets Undomsbedrift".

Også 15 andre ungdomsbedrifter fra Rogaland får delta i NM i ulike kategorier. 1. og 2. plassen i 12 av konkurransene i Fylkesmesterskapet fikk "Gullbillett" og utgjør dermed "Rogalandslaget" under NM.

Resultater fra fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter i Rogaland

Norge trenger entreprenørskapsmuskler

På NHO sin årskonferanse ble det nevt at Norge må etablere 250.000 nye arbeidsplasser innen 2030 for å opprettholde verdiskapningen.

– Det handler ikke bare om at våre unge skal gjøres i stand til å delta i dagens og fremtidens arbeidsliv, men også at de skal være med på å utvikle det. Gjennom programmet Ungdomsbedrift lærer elevene gjennom praksis, eller «Learning by tryning» som vi sier. De lærer å etablere en bedrift, de lærer skolefag, og de bygger kompetanse på kreativitet, samarbeid, problemløsing og på å ta initiativ og ansvar. Dette er kompetanser og ferdigheter som arbeidslivet etterspør. Du kan ikke lære innovasjon og entreprenørskap bare ved å lese om det - du må praktisere, sier Maria Aasbø, daglig leder i Ungt Entreprenørskap Rogaland.