Den økonomiske utsikten for fylket

portrettbilde av Øyvind Langeland - Klikk for stort bildeØkonomisjef Øyvind Langeland  Ny finansiering av hurtigbåtruter og ferjer gir grunn til optimisme. Men det er uavklart hvilke økonomiske muskler fylkene får for å nå målene innen klima og elevers fullføring av videregående skole.

Det er konklusjonen etter at regjeringen la fram revidert nasjonalbudsjett for 2021 og kommuneproposisjonen for 2022.

– Vi opplever at det er et gap mellom politiske ambisjoner og finansielle realiteter, sier økonomisjef Øyvind Langeland.

Han savner flere avklaringer knyttet til de viktige stortingsmeldingene «Klimaplan 2021-2030» og «Fullføringsreformen - med åpne dører til verden og fremtiden».

Disse stortingsmeldingene har høye ambisjoner om utslippsfri kollektivtransport, og at en enda større andel elever skal gjennomføre videregående opplæring.

– Stortinget har lagt opp til at vi, med støtte fra staten, skal nå målene i fullføringsreformen og målet om null utslipp i kollektivtransporten. Fylkeskommunen kan ikke basere seg på løfter fra Stortinget for å oppnå dette. Skal vi for eksempel innfri ambisjonene i klimaplanen, må vi være forberedt på at det kan kreve store omprioriteringer for oss, sier Langeland

Han mener at vi igjen får en påminnelse i revidert nasjonalbudsjett om at det økonomiske handlingsrommet vil være mer anstrengt i årene framover. Dette har blant annet sammenheng med stor bruk av oljepenger i 2020 og 2021, varig svekket verdiskaping, færre yrkesaktive i befolkningen, økt andel gamle og uføre og reduserte eksportinntekter.

- Dette vil svekke grunnlaget for å realisere politiske ambisjoner, blant annet knyttet til nasjonal transportplan, det grønne skiftet, distriktspolitikk, forebygging av utenforskap, forskning, beredskap og andre velferdstjenester. I et usikkert økonomisk landskap må vi ha finansielle avklaringer før tiltak iverksettes. Det sikrer realisme i fylkeskommunens økonomiplaner, sier økonomisjefen.

Ny kostnadsnøkkel for båt og ferje

I 2018 kom en nye kostnadsnøkkel for ferjer og hurtigbåter. Rogaland fylkeskommune tapte 80-100 millioner sammenlignet med de kriteriene som gjaldt året før. I kommuneproposisjonen for 2022 endres båt- og ferjenøkkelen. I den nye nøkkelen er støtten til hurtigbåtene i Rogaland oppjustert med 33,5 millioner kroner. Den nye båt- og ferjenøkkelen fases inn over to år.

Billigere ferjetur

Fylkeskommunen får støtte som gjør det mulig å redusere ferjetakstene med ti prosent fra andre halvår 2021.

Kompensasjon for økte kostnader på grunn av pandemien

Høy bruk av oljepenger sikrer kompensasjon for utgifter i forbindelse med pandemien. Regjeringen foreslår å sette av ytterligere 1,531 milliarder kroner til å dekke tap som følge av smitteverntiltak i kollektivtransporten og 150 millioner kroner til videregående opplæring og tapte inntekter i tannhelsetjenesten.

Dette kommer i tillegg til 2,3 milliarder kroner som er satt av før 11. mai.

Revidert nasjonalbudsjett og kommuneproposisjonen:

  • I mai hvert år legger finansministeren frem revidert nasjonalbudsjett (RNB) for Stortinget.
  • Det er regjeringens forslag til endringer i statsbudsjettet. Les mer her.
  • Kommuneproposisjonen gir de økonomiske rammene for kommunene og fylkene til å løse sine oppgaver som tannhelse og kollektivtrafikk.
  • Sammen gir disse to dokumentene de økonomiske utsikter for fylkeskommunen for dette året og det neste.