Hvordan skaper man mer meningsfylte samtaler mellom forfatter og deres publikum?
Barnebokbad er betegnelsen på et arrangement der barn eller ungdom intervjuer en forfatter. Det er dog ikke arrangementet i seg selv, eller størrelsen på dette, som er viktig, men kvaliteten på samtalen – og prosessen i forkant. Metoden bak Barnebokbad er et pedagogisk verktøy som legger opp til en prosess der deltakerne ledes inn i teksten; først gjennom høytlesing og siden gjennom tre samtaler. Etter en praktisk innføring i spørsmålsteori (samtale 1) angriper de teksten fra ulike vinkler, via kollektiv erindring (samtale 2) til etikk og dramaturgi (samtale 3). Målet med metoden er å gi en positiv opplevelse med litteratur, uavhengig av leseferdigheter og uavhengig av om leseren liker boken eller ikke. I tillegg er det et mål å heve kvaliteten på litterære samtaler, der teksten – både hva den handler og dreier seg om – står i fokus.
Seminaret er gratis for bibliotekansatte og lærere i Rogaland.
Forberedelse til seminaret: Lese boka Johan av Gaute Sorland, Samlaget 2009
Kursleder: Vilde Kamfjord
Vilde Kamfjord er kulturformidler og forfatter, og har utviklet metoden bak barnebokad sammen med Pål Brekke Indregard. Hun har jobbet som produsent for DKS i mange år, med hovedvekt på litteratur og fokus på elevenes utbytte av kunstopplevelsen. Hun studerer for tiden til en master i barnelitterær skrivekunst og formidling ved NBI og er styreleder i UKM Norge. Kamfjord utgav i 2019 barneboken På omveien hjem som mottok NBUs debutantpris og KuDs illustrasjonspris.
Mer informasjon om metoden finner du på barnebokbad.no.
Referanser:
https://nynorsksenteret.no/blogg/bokbad-i-praksis
https://nynorsksenteret.no/blogg/doropnar-til-litteraturen