Hverdagslivstrening

Avdelingens organisering og målsetting er rettet mot elever med omfattende hjelpebehov og som har behov for en til en bemanning i de fleste situasjoner.

Elevenes opplæringstilbud er tilrettelagt ut i fra elevens individuelle behov. Hver elev har sin individuelle opplæringsplan (IOP). Denne tar utgangspunkt i den enkelte elevs ønsker og behov. Opplæringen vektlegger ADL-ferdigheter og det å bli mest mulig selvstendig i egen hverdag, skole, hjem, fritid og arbeid/dagtilbud. Et sentralt mål er å trene elevene til å mestre en framtidig bo- og fritidssituasjon. Det er fokus på at opplæringssituasjonen skal være en positiv opplevelse for elevene, med bakgrunn i at den beste motivasjon for læring er når elevene opplever mestring og framgang.

Opplæringen tar sikte på økt livskvalitet og skal legge grunnlaget for en allsidig utvikling hvor eleven på sikt i størst mulig grad skal kunne påvirke hverdagen sin og ta egne valg. Opplæringen skal kvalifisere for et selvstendig liv med minst mulig hjelp hvor eleven skal kunne delta i ulike aktiviteter og på ulike arenaer. For noen kan dagsenter eller andre arbeidslignende aktiviteter være aktuelt. 

Avdelingen har eleven og livskvalitet i fokus gjennom skolens tilbud. Det legges til rette for utvikling, læring, trivsel og mestring gjennom opplevelser og erfaringer. 

Nytt for neste skoleår er at elever fra grunnskolen som skal søke dette tilbudet må søke tre prioriterte utdanningsprogram til VG1. På Strand vgs kan du velge mellom Helse og oppvekst (HO), Naturbruk (NA), Service og samferdsel (SS), og Studiespesialisering (STUSP).

Elevene som velger studieforberedende har opplæring 30 timer i uka. Skoledagen starter kl. 08.35 og slutter 13.55 hver dag, med unntak av fredager hvor hele skolen slutter kl. 12.10.
Elevene som velger yrkesfag har 35 timer i uka, og følger skolens timer, med unntak av en dag da elevene slutter kl. 14.00.

Elevene har totalt 842 årstimer på stud.spes. og 891 årstimer på yrkesfag.

hverdag