Siste innspurt i designkonkurransen for nye batteribusser

Siste innspurt i designkonkurransen for nye batteribusser

Nå har elevene kun få dager på seg til å lage ferdig sine designforslag til tre nye batteribusser. Mandag 14. mars besøkte fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal skolene som er med i designkonkurransen.

Det er elever ved Vågen, Bergeland og Godalen videregående skole som deltar. Startskuddet gikk fredag 12. februar.

– Rogaland fylkeskommunen ønsker et spennende utseende til de nye batteribussene. Og hvem er vel bedre til å løse denne oppgaven enn våre kreative ungdommer? Vi gleder oss enormt til å se hvordan elevene synes en buss skal se ut, sa fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal før hun besøkte skolene.

Aftenbladets lesere kårer vinneren

Fylkeskommunen har fått hjelp av Nuart til å inspirere elevene. Konkurranseperioden er mellom 12. februar og 18. mars. Skoleklassene kan levere så mange designforslag de ønsker. En jury vil velge ut beste design fra hver skole. Etter 5. april vil Stavanger Aftenblad presentere de tre finaledesignene og publikum kan via Aftenbladet stemme på beste design. Aftenbladets lesere kårer vinnerdesignet.

I juryen sitter fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal, samferdselssjef Gottfried Heinzerling og tre kunstnere fra Street Art miljøet Martyn Reed, Wan Ho og Hama Woods.

Klassen som vinner konkurransen får en premie på 20.000 kr

Eneste i Norge

Kolumbus har i dag to batteribusser som de prøver ut. Fylkeskommunen er i gang med et nytt testprosjekt med tre batteribusser til. Batteribussene som nå kjører på Nord-Jæren er de eneste i Norge.

 – Hensikten med prøveprosjektet er å øke kunnskapen om batteribusser. Vi vil også se på hvordan vårt kollektivsystem kan tilpasse seg batteribussene og omvendt, sier Joachim Weisser som er prosjektkoordinator hos fylkeskommunen.

De nye batteribussene er også fra produsenten Ebusco (Nederland) og skal etter planen leveres i mai/juni 2016. Bussen har en rekkevidde på 350km – 400km om sommeren. Det er 60 km lenger enn de to batteribussene som er her fra før. Ladetiden er på fire timer og bussen bruker biodiesel til varmeapparatet.

Triangulum

Stavanger er med i EU-programmet Triangulum, og er en av tre fyrtårnbyer som skal jobbe fram smarte, miljøvennlige løsninger innenfor energi, IKT og mobilitet (fremkommelighet). Batteribussene er ett av flere pionerprosjekt som andre byer senere kan ta lærdom av. Det er i alt 22 partnere med i Triangulum programmet.

– Følgebyene Praha og Leipzig har vært i kontakt med fylkeskommunen og er interessert i batteribussprosjektet vi har satt i gang. Triangulum handler om å vise, dele og gjenta, sier Weisser.

Rett buss på rett sted

Høsten 2015 fattet fylkestinget et vedtak om framtidig bussteknologi. Det ble bestemt at trolleybusser skal kjøre på Bussveien, mens batteribusser gradvis vil bli tatt i bruk på omliggende bussruter etter hvert som teknologien modnes.

– Trolleybuss er den eneste utslippsfrie bussteknologien som oppfyller de høye kravene som er satt for Bussveien. Kravene er: utprøvd bussteknologi som kan leverer store leddbusser og kjøre lange ruter. På omliggende bussruter er det færre passasjerer, mindre busser og kortere turer. Her egner batteribussene seg bedre, sier Gottfried Heinzerling som er samferdselssjef i Rogaland fylkeskommune.

Del denne artikkelen på:
Kontaktperson