Designkonkurranse for nye batteribusser

Designkonkurranse for nye batteribusser

Elever ved Vågen, Bergeland og Godalen videregående skole konkurrerer om å få dekorere tre nye batteribusser. Startskuddet gikk fredag 12. februar. Da var elevene på informasjons- og inspirasjonsmøte på Vågen VGS.

– Rogaland fylkeskommunen ønsker et spennende utseende til de nye batteribussene. Og hvem er vel bedre til å løse denne oppgaven enn våre kreative ungdommer? Vi gleder oss enormt til å se hvordan elevene synes en buss skal se ut, sier fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal som åpnet inspirasjonsmøtet.

Eneste i Norge

Kolumbus har i dag to batteribusser som de prøver ut. Fylkeskommunen er i gang med et nytt testprosjekt med tre batteribusser til. Batteribussene som nå kjører på Nord-Jæren er de eneste i Norge.

 – Hensikten med prøveprosjektet er å øke kunnskapen om batteribusser. Vi vil også se på hvordan vårt kollektivsystem kan tilpasse seg batteribussene og omvendt, sier Joachim Weisser som er prosjektkoordinator hos fylkeskommunen.

Triangulum

Stavanger er med i EU-programmet Triangulum, og er en av tre fyrtårnbyer som skal jobbe fram smarte, miljøvennlige løsninger innenfor energi, IKT og mobilitet (fremkommelighet). Batteribussene er ett av flere pionerprosjekt som andre byer senere kan ta lærdom av. Det er i alt 22 partnere med i Triangulum programmet.

– Følgebyene Praha og Leipzig har vært i kontakt med fylkeskommunen og er interessert i batteribussprosjektet vi har satt i gang. Triangulum handler om å vise, dele og gjenta, sier Weisser.

Rett buss på rett sted

Høsten 2015 fattet fylkestinget et vedtak om framtidig bussteknologi. Det ble bestemt at trolleybusser skal kjøre på Bussveien, mens batteribusser gradvis vil bli tatt i bruk på omliggende bussruter etter hvert som teknologien modnes.

– Trolleybuss er den eneste utslippsfrie bussteknologien som oppfyller de høye kravene som er satt for Bussveien. Kravene er: utprøvd bussteknologi som kan leverer store leddbusser og kjøre lange ruter. På omliggende bussruter er det færre passasjerer, mindre busser og kortere turer. Her egner batteribussene seg bedre, sier Gottfried Heinzerling som er samferdselssjef i Rogaland fylkeskommune.

Mer informasjon på bussveien.no

Ikke enten eller men rett teknologi på rett sted.

Ikke enten eller men rett teknologi på rett sted.

Nuart

Konkurranseperioden er mellom 12. februar og 18. mars. Skoleklassene kan levere så mange designforslag de ønsker. En jury vil velge ut et design fra hver skole. Så vil en egen avstemning avgjøre hva som blir vinnerdesignet. Hvordan alle skal få stemme på designet de liker best, er ikke avklart enda. Fylkeskommunen har fått hjelp av Nuart til å inspirere elevene. I juryen sitter fylkesordføreren, samferdselssjefen og tre kunstnere fra Street Art miljøet Martyn Reed, Wan Ho og Hama Woods.

Klassen som vinner konkurransen får en premie på 20.000 kr.

Dette er en av to batteribusser som prøvekjøres på Nord-Jæren nå

Dette er en av to batteribusser som prøvekjøres på Nord-Jæren nå.

Del denne artikkelen på: